1. Methodologie
- Bepaling van de doelstellingen
- Analyse van de individuele competenties
- Bepaling van de individuele wensen
- Bepaling van de werkelijke stappen in de onderhandeling
- Invoering van een opleiding die afgestemd is op de
onderhandelingssituatie
2. Case Study
Bij de mediaregie van een internationale televisiezender.
Startsituatie en -doelen
Een mediaregie van een televisiezender krijgt te maken met het agressievere gedrag van de aankoopcentrales, die een zeer grote druk op de prijzen uitoefenen en alsmaar meer en grotere toegevingen vragen. De onderhandelingen worden als te langdurig ervaren.
Uitgevoerd
- Individuele intake van de uitgevoerde taken, analyse van het
competentieniveau en de wensen van de deelnemers
- 2 dagen opleiding voor 3 teams van elk 10 onderhandelaars +
coaching follow-up
- Een fictieve onderhandelingssituatie, opname op video van de
onderhandelaars en observatie van de groep tijdens het spel.
- Grondige analyse van de waargenomen gedragingen en attitudes
- Hertoespitsing op de onderhandelingsstrategie: uitbouw van het
kader / identificatie van de profielen van de kopers / persoonlijke
aanpassing aan de profielen en socio-types /
onderhandelingsstrategie en -tactieken / beheer van valkuilen en
manipulatie / de toegevingen voorbereiden en naar een win-win
aanpak voeren / alternatieven leren voorstellen / het over winst en
voordelen hebben / de onderhandeling afronden
- Wij hebben aangetoond hoe belangrijk de win-winattitude is voor
de onderhandeling.
Resultaten
- Chacun a découvert son style de négociateur.
- Ieder heeft de eigen onderhandelingsstijl ontdekt
- Betere kennis van de eigen zwakke en sterke punten
- Vlotter gebruik van de socio-stijlen en meer inzicht in de te
vermijden valkuilen
- Nieuwe manier van denken om constructieve alternatieven te
overwegen en omzetting van de toegevingen in voordelen en winst
- Beter geïdentificeerde conclusies en enthousiasme om de
aanbevelingen toe te passen.